Образно кажучи, дуже важливо не заганяти
дитину в кут. Коли робимо зауваження, то дуже важливим є слідкувати не лише за
інтонацією голосу, але й за тим, з якими саме словами ви звертаєтесь до сина чи
доньки. На жаль, найчастіше при цьому використовуються епітети, які
підкреслюють наявність сформованого характеру:
нечупара, дурень (-на) , лінивець (-ця), брехун (-ка)… Підсвідомо дитина
розуміє – якщо вже мама так вважає, то старатися стати кращим ( -ою), чеснішим(
-шою) немає можливості.
Найправильніше взагалі не давати дітям
узагальнених характеристик, ані позитивних, ані негативних. Хоч помірно позитивні ще є
допустимими (ти гарний хлопчик,
ти кмітлива
дівчинка). Але оцінювати вчинок потрібно відразу ж. І говорити наприклад так: «Навіщо
ж ти насмітив? Давай тепер це поприбираємо…»; «Але ж ти говориш неправду, а
тепер розповіж, як було насправді?».
У наведених прикладах видно головну
відмінність традиційної оцінки від рекомендованої – в останньому випадку завжди
є можливість для виправлення. Ви показуєте дитині довіру, піднімаєте її на більш високий рівень…
Практично не буває, щоб таке відношення не викликало в її душі позитивного
відгуку.
Не слід «заганяти в кут» дітей і в
ситуаціях, коли та чи інша поведінка обумовлена конституційними особливостями.
Ще в древні часи доведено, що всі люди діляться на чотири типи – холериків,
сангвініків, флегматиків і меланхоліків. Сьогодні в науковій літературі є й
інші терміни для характеристики типів
вищої нервової діяльності: сильний врівноважений, сильний неврівноважений і т.д.
Ці типи існують об’єктивно і хочемо ми цього чи ні, але й ми самі, і наші діти
до одного із них належимо. Тому одні з нас надміру вперті, другі – вибухово –
запальні, в третіх очі на мокрому місці. І дразнити сина, що він занадто
чутливий і з будь - якого приводу може заплакати,
недопустимо – він в цьому не винний.
Та особливо негативно впливає на дітей
таке виховання при нічному нетриманні сечі. Діти, як правило, хлопчики, і без
докорів, закидів і покарань батьків болісно переживають цей свій недолік. А
батьки дивуються: « Караю її кожний ранок, а вона все одна пісяє в ліжечко»,
- досить характерна скарга мами на
прийомі в педіатра. І коли говориш такій мамі, що не «все одно», а найчастіше «
через це» - багато хто не вірить. « Ну що їй, важко попроситись в туалет?», - а
якщо не важко, то пісяється спеціально, на зло.
Якщо б, як радить Януш Корчак, мами
могли поставити себе на місце дитини, то вони б зрозуміли – не карати потрібно
дитину, а пестити, не нагадувати про цю слабкість, а відволікати її увагу всіма
доступними способами. Разом з обмеженням рідини ввечері, з шматочком оселедця
чи в’яленої риби на вечерю (сіль затримує воду в тканинах і в якійсь мірі
зменшує наповнення сечового міхура)відволіканням уваги – реальний шлях боротьби
з цим «гріхом».
Механізми виникнення нічного нетримання
сечі можуть бути різні – від анатомічного дефекту в області спинного мозку до
чисто психогенного.. останній зустрічається найчастіше. І ось що при цьому
відбувається. Після одного – двох таких випадків (з ким з дітей такого не
ставалось) батьки починають посилено нагадувати, а то й сварити і карати дитину.
Дитина й сама хоче прокинутись сухою, але як наслідок того, що вона постійно
думає про це, наступає парадоксальна реакція – випадки нетримання сечі
частішають. Тому, що в мозку утворюється домінанта, вогнище збудження. Це заважає
дитині заснути. Дитина з муками чекає, коли ж вона захоче пісяти, з тим, щоб не
пропустити цей момент. Але втома бере своє – вона засинає… І тут же, дослівно в
сам момент засинання дитині сниться сон ( а що тут дивного, вона ж лише про це
думала), що вона вже в туалеті, що можна, нарешті, розслабитись і…
В. Владиславський
Підготувала Христина КАШЕЦЬКА
Джерело: Настольная книга родителей/ Сост. В.З. Солоухин. – Мн.: Выш.шк., 1991. – 302 с.:ил. (ст. 140 - 141)
Немає коментарів:
Дописати коментар