Повернувшись
недавно із Франції, Патик під враженням від побаченого, натхненний малярськими
шедеврами, створив чимало нових полотен, в яких з такою ж динамічною напругою
сяяли чисті барви, що затримують в собі цвітіння світла, сонцем пронизаної
природи і його заразливого радісного почуття.
Монмартр
1995, 65*81 см
У Францію
він їхав уже сформованим художником, з немалим творчим доробком, вихованим
в основному на французькій культурі, бо навіть у досить складних обставинах
суспільно – політичного і художнього життя 50 – х років, коли Патик закінчував
Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва, він уже був
знайомий з творчістю видатних французьких митців XIX – XX століть. На той час така обізнаність в
атмосфері повальної заборони і гнітючого переслідування автократичним режимом
можна б вважати подвигом. Караючу руку цього режиму він не раз відчував на
собі, тривалий час несучи ярлик формаліста.
Не один талант
був розчавлений, загублений таким ідеологічним пресом. Патика рятував
всеперемагаючий оптимізм і ні з чим незрівнянне, могутнє бажання творити. Львів
для цього був спонукуючим середовищем і, на той час в Україні, особливим
мистецьким центром, не вихолощеним нав’язаною бездуховністю. Тут ще творили
художники, які здобували освіту в Парижі, Кракові, Варшаві, тісно зв’язані з
новими мистецькими явищами Європи, які могли впливати, незважаючи на
жорстокість офіційного «недремного ока», на творчий процес. Серед них
виділяється могутня постать Романа Сельського, виняткового живописця і
педагога, який заклав львівську школу живопису й виховав чимало талановитих
колористів, до яких належить і Володимир Патик. І хоча він закінчував інститут
по класу славного закарпатського художника Йосипа Бокшая, все ж згодом упродовж
чотирьох десятиліть підтримував тісні товарисько – творчі контакти з Романом
Сельським. Його виняткова ерудиція, всебічне знання складних процесів сучасного
світового мистецтва, жива реакція на талановиті явища, невтомність у праці і
при тому чарівні людські якості притягували до нього молодих людей, жадібних до
пізнання незвіданих таємниць загадкової творчості. Тут пізнавалися пленер і
досвід імпресіоністів, їх теорія колоризму й технічних навиків, глибинна сила
титанічних композицій Сезанна, нервовий неспокій фактурних напластувань і
бентежних кольорових сполучень Ван Ґоґа, чистих барв, як еквіваленту світла,
Гогена та творчість цілої генерації великих митців XX ст.
Зів’ялі квіти
1987, 73* 60 см
Серед
цього суцвіття творчих особистостей нелегко було зважитись на самостійні кроки,
проте завжди думалось про щось значне, ставились проблеми, які необхідно було
вирішувати, і вирішувати тими засобами, які споконвіку були тривіальними в
руках художника. З них необхідно було викресати те, що підказувало життя, яке
неймовірно ускладнювалось і мінялось, бо світ шукав нових форм соціального
буття. Це відчувалось в умовах безпросвітності, в якій перебувала країна, і до
безглуздя спрощеного духовного життя.
У такій спримітизованій атмосфері живе почуття і яскрава думка активно
переслідувались і нетайно викорінювались. Натомість торжествувала вбога й
пережована посередність, яка вирівнювала вбоге суспільство на зразок покірної
отари.
Такі
обставили кидали Патика увсебіч. Соцреалізм ним розумівся як естетична уніформа,
яку силоміць натягали на кожного творця і яка омертвіло паралізувала творчі
можливості, гамуючи духовні злети. Після інституту, роблячи перші творчі кроки,
Патик підпав такому всепроникливому тиску й таким же форсованим випробуванням.
І хоча
його творчі пошуки на початках мали досить несміливий характер, все ж вони
насторожу вали, розцінені як зухвалий непослух. Патик не відступав. З
настирливістю впертого неофіта він шукав своєї стежки в мистецтві, своєї
заповітної теми, яка б виражала його особистість, його сутність як Митя.
Він
намалює чимало краєвидів Підльвівщини, Карпат та Криму і згодом зрозуміє, що рідна
земля є для нього найнеобхіднішим об’єктом для роздумів, печальних і
просвітлених. Кожне покоління говорить про землю своє слово, Вильне й натхненне, мотивуючи
таку прив’язаність насамперед патріотичними почуттями і роз думами про долю
країни та її людей, бо одне з другим є нероздільним. Так він сприймав творчість
С. Васильківського, О.Новаківського, І. Труша, так врешті розкривались
сонцесяйні картини імпресіоністів , величаві епоси Сезанна або ж безмежна
жадоба до життя землі, дерев, квітів у пристрасних творах Ван Ґоґа. У цьому
багатстві творчих пошуків затамовувалось різноманіття проявив щирої і глибокої
любові до рідного краю. Краєвидом виражалось саме це велике почуття , і в цьому
жанрі, як в жодному з інших, втілювавсь рівень духовної культури країни,
особливості поетичної краси, притаманність національної своєрідності. Пейзаж по
суті є візитною карт кою країни, бо, за словами французького критика XIX ст.
Жюля Кастанярі, «за допомогою краєвиду мистецтво стає національним, знаходить
свій суттєвий характер».
Дусанівські поля
1985, 81*100 см
Осінь на Чорногорі
1987, 112*82 см
1987, 112*82 см
У своєму
пізнанні природи і людини художник шукав відповіді на все ширші запити у
вирішенні творчих проблем, бо чуттям непересічного митця він вловлював
необхідність опрацювання якихось нових форм зображення світу, особливо в тих
складних умовах, в яких жив. Обнова творчого методу, як і творчого мислення,
розуміння новаторських пошуків, насамперед у краєвиді, що не терпить навіть
тимчасового призупинення неминуче потрапила б у конфлікт з офіційними комітетами
культури, як це дійсно мало місце, коли молодий Патик привіз з літнього
перебування в Криму ряд світлом і сонцем наповнених краєвидів. Сьогодні лише
викликає здивування: що ж крамольного можна було зауважити в тих ще не зрілих
роботах? Але це був вираз атмосфери часу!
Поїздки
стали для Патика необхідністю. Він об’їздив майже всю Україну, в Карпатах буває
щорічно взимку чи влітку, їздив далеко на північ, до Мурманська, малював у
Прибалтиці, Сибіру, Середній Азії...
І всюди
його захоплювала краса природи, люди та їх заняття. Малюючи, він не сковував
себе ніякими правилами, обмеженнями, пересторогами. Саме так вироблялась
живописна система й особливий, темпераментний, сильний патиківський почерк, за
яким пізнаються лише його твори. Він малює, декоративно напруженими яскравими
фарбами, подекуди навіть різкими, вдаючись до контрастів червоного й зеленого,
оранжево – жовтого і синьо – фіолетового, червоного й білого для посилення
тривожності, світлом і напруженим ритмом фактурних мазків передаючи всю
складність викликаних почуттів.
У пошуках
свого власного стилю, ступивши на шлях самостійних творчих шукань саме тоді,
коли відчувалась криза в радянському мистецтві, а на Заході по закінченні війни
знову з’явились тривожні симптоми нових – холодної і реальної – воєн, він
заглибився у вивчення давнього українського мистецтва. Його захоплювали
таємничі знаки писанок, ікона, фігуративна народна різьба – «Розп’яття»,
Страждальні Христи, народна картина, кераміка – все, в чому приховувалась
невичерпна духовність і творча самобутність рідного народу. З часом це його
спрямування набирало все більшої цілеспрямованості й навіть полемічної
загостреності у відношенні до тодішньої дійсності, оскільки це були застійні
часи, розгул переслідування дисиденства. Села у творах Патика – чи з
Придніпров’я, чи з Бойківщини – насторожені і притихлі, зубожілі й нескорені,
виглядали загнаними у безвихідь притулком української ментальності. В них чи не
найповініше розкривалась вся соціальна сутність тодішнього ладу – уярмлене й
приречене село гинуло, у безнадійному згасанні зберігаючи оспівану в піснях
поетичність й чарівну національну неповторність. Намальовані ним деякі села вже
не існують і збереглись лише на його полотнах: покинуте село Трушівці,
Погорільці, Шульгівка, спалений вітряк у Вільхо ватці, щезаючи гостроверхі, мов
готичні собори, бойківські стріхи…
Переборюючи
власний біль і тугу за втраченими скарбами, Патик у своїх краєвидах не згущує
драму, а навпаки, розкриваючи образ у всій його красі, гармонійно чистими
барвами відтворює ту енергію і надію, які збуджують наші думки і почуття. Світ,
який створює митець, стає нагадуванням того, чого нам так бракує в житті, що
може підняти натиск наших розумових і фізичних сил.
Оксана
1974, 89,7* 70 см
1974, 89,7* 70 см
Митець
достатньо швидко реагує на всі явища в житті, його хвилюють зміни, які так
блискавично здійснювались в країні, тривожить майбутнє – у всьому він іде в
сучасному ритмі.
Володимир
Патик працює надзвичайно багато, вдаючись до різноманітних технічних засобів, -
раніше до мозаїки, фрески, проте найбільше – до олійного живопису, пастелі,
різнорідних графічних засобів. Останнім часом головну формотворчу роль у
мистецькій манері майстра відіграє чистий колір, що підвищує емоційну
чутливість картини і підкреслює декоративне вирішення композиції. Натхнення для
творчості Патик здобуває, звертаючись до народного мистецтва, а також до всього
ходу історії мистецтва. Йому близькі українська ікона і тосканські примітиви,
ровенські мозаїки і живописці італійського Проторенесансу, Рембрандт і Пікассо,
Делакруа і Моранді. Його живопис ніколи не був відірваним від реальності.
Надзвичайно емоційний, схвильований, інтелектуально поглиблений безпосереднім
відчуттям прегарної природи, здорово – чуттєвий, ніколи не приземлений, живопис
Патика, таким чином, наділений хвилюючим змістом. Світ у своїй багатющій
реальності є дорогим для художника, і його відтворювати, пропускаючи крізь
призму власних хвилювань і творчих пошуків, є для нього великим щастям.
Соняшники
1988, 71*60 см.
1988, 71*60 см.
Патик –
оптиміст, наділений рідкісним здоровим відчуттям, що виражено в його творах.
Міцний зв’язок з рідним середовищем, причетність до народних джерел, що він
завжди підкреслює, гарантує йому осібний шлях в мистецтві.
В. Овсійчук, доктор мистецтвознавства,
професор, лауреат премій ім. Т. Шевченка
Матеріали з видання Майстер кольору ВОЛОДИМИР ПАТИК, малярство. Видавництво ТОВ "Пленер" Львів, 1997 р.
Матеріали з видання Майстер кольору ВОЛОДИМИР ПАТИК, малярство. Видавництво ТОВ "Пленер" Львів, 1997 р.
(Титульне фото - Осінь у Ямпі, 1987,73*92 см)
Немає коментарів:
Дописати коментар