Кожна дитина здібна до
певного виду діяльності. Поза діяльністю цю властивість дитини не можна
розпізнати, описати та охарактеризувати. Тому ми й складаємо думку про здібності дитини за її
роботою та результатами діяльності.
До чого має здібності Ваш
малюк? Нам, батькам і педагогам, цікаво
як їх (здібності) визначити, до чого
спрямувати дитину, як максимально ефективно використати кожен день, щоб він
приносив користь для розвитку дитини.
В даній публікації я
намагатимусь розповісти про окремий вид, а саме – про музичні здібності дітей дошкільного віку.
Здібності – це своєрідні
властивості людини, її інтелекту, що виявляються в навчальній, трудовій та
іншій діяльності і є необхідною умовою її успіху.[1]
У визначенні мова йде про індивідуальні особливості,
які відрізняють одну людину від іншої, а також лише про психологічні. Але, до
прикладу, мова не йде про особливості функціонування різних людських органів,
от як вухо, слух відповідно (це не здібності), але відіграють неабияку роль і
допомагають успішності в музичній діяльності дитини.
Музичні
здібності формуються і проявляються лише в процесі музичної діяльності. Наявність певних знань та навиків не є підставою для
вчителя музичних занять робити висновки про здібності дитини до музики.
Вирішальне значення матиме швидкість та
якість набуття цих знань, важко чи легко ці знання дитині дались в порівнянні з
іншими.
Музичні
здібності не є вродженими, вони
розвиваються в процесі музичної діяльності дитини (про що вже писалось вище).
Їх розвиток дуже залежить від впливу соціальних умов, навколишнього середовища
дитини, а особливо, від характеру, змісту і форми музичного виховання.
Вродженні у дитини можуть бути анатомо – фізичні
особливості, їх ще називаємо задатками, що лежать в основі здібностей. В кожної
дитини вони різні. Це будова слухового аналізатора, від якого залежить гострота
слуху, можливість відрізняти звуки за висотою, довжиною, тембром.
Задатки та здібності дві різні речі. Перші є природною
основою для розвитку здібностей. Так, справді, деякі анатомо – фізичні задатки є в основі певних музичних
здібностей. Та різні музично – педагогічні школи по – різному визначають
важливість тих чи інших сторін музичного обдарування для
професійного навчання майбутнього учня. Наприклад, для занять вокалу,
важливо не лише наявність доброго слуху, емоційного сприйняття, але й будова
голосового апарату. Дехто вважає, що основною рисою обдарування дитини є
музикальність, на ґрунті якої виникає схильність до занять музикою. Інші
ставлять в основу вимог до дитини добре розвинений музичний слух, ще інші
бачать пріоритетними почуття музичного ритму та музичну пам’ять.[2]
Важливо врахувати, що одні і ті ж задатки можна музично розвинути, або ж занедбати. Дуже багато залежить від оточення
малюка, від умов музичного навчання та виховання, щоденної турботи батьків про
це.
Дитина, навіть музично обдарована, яка не слухає
музику, їй не привита любов до неї, не співає, не пробує музичних інструментів
(гри на них) – її задатки ніколи не розвинуться у музичні здібності.
Отже, задатки – це вродженні анатомо – фізичні особливості, які є в
основі розвитку здібностей, а самі здібності завжди є
результатом.
© Христина КАШЕЦЬКА
© Христина КАШЕЦЬКА
Немає коментарів:
Дописати коментар